Najčastejšie otázky a odpovede týkajúce sa nákupu e-kníh
Rozšírenie ponuky online kníhkupectva bux.sk o elektronické knihy obohacuje ponuku obchodu o niekoľko tisíc ďalších titulov. Sortiment v rámci elektronického obsahu sa môže líšiť od toho, ktorý je tlačený a vydávaný v podobe fyzických kníh. Určité otázky majú zákazníci priamo k nákupu, no taktiež k rozhraniu a vlastnostiam e-kníh.
1. Je možné nakupovať e-knihy bez registrácie?
Nie. Každý zákazník, ktorý chce nakupovať a sťahovať elektronický obsah, musí mať vo svojom profile vyplnené povinné polia a mať dokončenú registráciu.
2. Ako sa dostanem k svojim v minulosti zakúpeným eknihám?
Pokiaľ ste nakupovali už priamo na bux.sk, k eknihám sa dostanete po prihlásení do svojho konta na bux.sk a po prejdení do časti „moje e knihy“. Ak ste nakupovali na pôvodnom ibux.sk, je potrebné sa prihlásiť emailom, ktoré ste na pôvodnom portáli používali ako login. Na všetky prihlasovacie údaje však je v čase sťahovania služby na bux.sk odosielaný email s odkazom na dokončenie registrácie na bux.sk pre sprístupnenie elektronického obsahu.
3. Akým spôsobom môžem uhradiť objednávku elektronických kníh?
Jediný spôsob úhrady je platba kartou. Je najrýchlejší a najideálnejší, ak vy sami potrebujete eknihu mať čo najskôr v čítačke. Iné možnosti úhrady nie sú možné.
4. Ako rýchlo po zaplatení sa mi objaví kniha v profile na stiahnutie?
Obvykle trvá pripísanie platby pri platbe kartou a pri komunikácii serverov len pár minút. V prípade príliš dlhého čakania prosím preverte, či platba kartou prebehla korektne. V prípade, ak platba kartou zlyhala a nebola odrátaná ani čiastka z Vášho bankového účtu, môžete objednávku zopakovať. V prípade potreby o overenie nás môžete kontaktovať.
5. Môžem mať v objednávke tlačenú knihu aj elektronickú knihu?
Samozrejme, môžete. Objednávka však umožní v takomto prípade platbu len vopred a len kartou. Zvolený typ dopravy sa týka len fyzickej knihy, kým pre elektronickú knihu platí naďalej sprístupnenie stiahnutia z bux.sk. Elektronické knihy sa nezasielajú na nosičoch, ani vytlačené. Jediný spôsob distribúcie je prostredníctvom stránok bux.sk a rozhrania Moje e-knihy.
6. Prečo mi e-kniha po zakúpení „neprišla“?
Elektronická kniha po zakúpení nepríde do emailovej schránky, ani domov na fyzickom nosiči, ak ste si neobjednali fyzické CD/DVD s doručením priamo k Vám domov. Elektronická kniha, alebo elektronická audiokniha je po zakúpení prístupná po prihlásení v časti Moje e-knihy. Na súkromné emailové schránky e-knihy neprídu u žiadneho predajcu.
7. Dajú sa všetky elektronické knihy čítať v čítačke?
Pred zakúpením knihy sa uistite, že má predávaný formát uvedený MOBI alebo EPUB formát. Obrazové publikácie, obrazová odborná literatúra, môže vychádzať len vo formáte PDF. Ten je otvárateľný a čitateľný v bežnom počítači a zväčša aj na bežných čítačkách. Vo formáte PDF môžu byť aj elektronické knihy s veľkým objemom dát. Súbory väčšie ako 15 MB nemusia byť odosielateľné prosredníctvom systému posielania do čítačky. Jednoducho tak veľký súbor neodošle náš server a ani neprijme server napríklad na strane Kindle.
8. Môžem si e-knihy priamo z bux.sk poslať do čítačky?
Po zakúpení elektronickej knihy vstúpte do Moje e-knihy. V tejto časti nájdete vedľa zakúpenej e-knihy aj tlačidlo pre odoslanie do čítačky. Adresy, kam sa dajú poslať elektronické knihy, si môžete vložiť počas odosielania, no môžete si ich zadať aj v nastavení profilu. Nezabudnite mať však povolenú adresu odosielateľa „eknihy(zavináč)bux.sk“ (pričom slovo zavináč a zátvorky nahradíte naozajstným zavináčom) v rozhraní svojej čítačky ako povoleného odosielateľa e-kníh. Ako na to? Návody a postupy.
9. Predáva BUX.sk aj čítačky?
V ponuke BUX.sk nenájdete čítačky elektronických kníh. Čítať však môžete aj bezplatne, na svojom mobile. Buď v priamo vstavaných aplikáciách slúžiacich na čítanie elektronických kníh, alebo vo svetovo najznámejších. Vo svete je to Kindle Reader (pre iPhone aj Android). Podrobnosti nájdete na Návody a postupy.
10. Môžem zakúpenú elektronickú knihu poskytnúť niekomu ďalšiemu?
Je prísne zakázané vytvárať nový distribučný kanál zakúpeného elektronického obsahu. Zakúpením knihy ste získali licenciu na digitálnu kópiu produktu. Nie však licenciu na distribúciu a množenie diela. Dopustili by ste sa neautorizovaného šírenia diela a porušenia zákona. Podrobnosti nájdete tu. Nezabudnite, každá e-kniha je podpísaná jedinečnými údajmi a technický poskytovateľ služby dokáže identifikovať pôvod pirátskeho súboru, ktorý sa objavil v online svete.
11. S čím som súhlasil pri nákupe elektronickej knihy?
Pri nákupe elektronickej knihy je nevyhnutné prejaviť súhlas zo strany zákazníka so všeobecnými obchodnými podmienkami obchodu. V prípade nesúhlasu s ich znením nie je možné pokračovať v nákupe. Pri každom jednom stiahnutí, alebo poslaní e-knihy do čítačky, zákazník prejavuje súhlas s nasledovným dokumentom - Licenčná dohoda a pravidlá používania elektronického obsahu. Bez tohto súhlasu nie je možné stiahnuť a sprístupniť elektronickú knihu. Je mimoriadne dôležité poznať obsah tejto zmluvy aj v súvislosti s nasledujúcim bodom.
12. Čo ak som e-knihu objednal omylom namiesto papierovej? Alebo omylom inú e-knihu, ako som chcel?
Objednať omylom e-knihu namiesto knihy papierovej je nemožné. O tom ste nás ubezpečili vy, samotní zákazníci. Aj našim zámerom bolo pripraviť také rozhranie, aby jasne uvádzalo informácie o tom, že kniha je e-knihou. Zobrazuje totiž jasný farebný prvok, informáciu o formáte, dostupnosti nie skladom, ale uvádza sa formát. Zároveň v košíku chýba informácia o doručení na adresu, chýba výber pošty, alebo kuriéra. Zároveň e-kniha uvádza možnosť doručenia - stiahnutie zo serveru www.bux.sk. Potvrdzovacie emaily rovnako obsahujú informáciu o zakúpení elektronických kníh. Ak sa však aj napriek tomu podarilo zakúpiť si omylom elektronickú knihu, potom je doležité kontaktovať zákaznícku podporu. Kontaktovať zákaznícku podporu odporúčame aj v prípade omylom zakúpenej inej knihy. V prípade, ak bude na e-knihu kliknuté a dôjde k jej stiahnutiu, už nie je možné uznať žiaden druh reklamácie. Nevedomé stiahnutie e-knihy (počíta sa aj vyvolanie okna na stiahnutie po potvrdení zámeru stiahnuť konkrétny formát, kedy prehliadač už reálne natiahne súbor do medzipamäte) nie je možné z dôvodu, že pred samotným stiahnutím konkrétnej knihy a konkrétneho formátu zákazník potvrdzuje súhlas s pravidlami využívania súboru elektronického obsahu. Výmena za inú e-knihu je zdĺhavá, ak však máte nechcenú e-knihu v košíku, prosíme, aby ste na ňu neklikali, inak bude považovaná ako stiahnutá a teda aj používaná.
8x prečo nie je možné objednať elektronickú knihu/audioknihu omylom:
Keďže reklamácia elektronickej knihy nie je za bežných okolností možná a jej vrátenie po vytvorení licencie je mimoriadne problematické, snažíme sa zaistiť, aby prípadov nákupu e-kníh omylom, bolo čo najmenej, alebo žiaden. Preto existuje nasledovných 8 opatrení:
- Elektronická kniha/audiokniha sa zobrazuje s obrázkom a výrazne farebným "cikcakovým" označením obálky s nápisom E-KNIHA, respektíve E-AUDIOKNIHA.
- V popise vlastností je uvedené, že ide o elektronickú knihu
- Pri obálke je uvedené, že ide o knihu dostupnú na stiahnutie s uvedením formátov
- V nákupnom košíku sa zobrazuje ikona tabletu a rozdelenie na bežné knihy a knihy elektronické.
- Platobný systém umožní platbu len kartou s upozornením, že dôvodom je obsiahnutá elektronická kniha. Tú je možné uhradiť len platobnou kartou.
- V závere objednávky je potrebné prejaviť jasné vedomie o tom, že zákazník objednáva elektronickú knihu.
- Textové informácie počas objednávky upozornia, že objednávate elektronickú knihu.
- Potvrdzujúce emaily nesú iný obsah, ako pri objednávke klasických kníh. Odlišujú sa aj predmetom, ktorý vyslovene uvádza obsah objednávky aj bez otvorenia emailu. Obsah emailu uvádza podrobnosti o spôsobe stiahnutia a umiestnenia e-kníh.
13. Je možné reklamovať elektronickú knihu / rozmyslieť si kúpu?
Reklamovať elektronickú knihu je možné v prípadoch, v ktorých by šlo o poškodený súbor, nečitateľný obsah, alebo iné vyriešiteľné závady, ktoré vieme napraviť zaistením nápravy technického stavu. Vrátiť zakúpenú elektronickú knihu však nemožno. V prípade, ak je elektronická kniha stiahnutá do počítača, čítačky, respektíve je akýmkoľvek spôsobom po zakúpení ďalej použitá, vytvára samostatnú jedinečnú licenciu viazanú na meno používateľa. Tento proces je technologicky a účtovne nezvratný. Podobne je tomu vo všetkých predajniach s elektronickými knihami na svete. V niektorých prípadoch zakúpenia elektronickej knihy je možné podať reklamáciu k nákupu. Elektronická kniha, ktorá bola zakúpená, ale nijakým spôsobom nebola aktivovaná / stiahnutá, je v niektorých prípadoch reklamovateľná. Na stratu nároku na odstúpenie od zmluvy upozorňujeme v pravidlách používania elektronického obsahu.
14. Je pravda, že Kindle už neprijíma formát MOBI?
Čiastočne áno. Od 01.08.2022 čítačky Kindle neprijímajú pri službe Send-to-Kindle formát MOBI. Pri priamom odosielaní e-kníh do čítačky z internetového kníhkupectva Bux.sk Vám bude systémom odoslaný formát EPUB. Zákazník, ktorý si posiela e-knihu do čítačky Kindle sám, prostredníctvom e-mailu, by si mal taktiež stiahnuť a poslať formát EPUB. Formát MOBI sa dá do čítačky Kindle vložiť manuálne, prostredníctvom kábliku. Viac informácií nájdete v tomto článku - Zmeny v príjmaní formátu MOBI v čítačkách Kindle.
Nenašli ste odpoveď na Vašu otázku? Zrejme sa probléme, alebo danej téme už venujeme v niektorých z nasledovných odporúčaných článkov.
Ďalšie dôležité miesta týkajúce sa elektronických kníh:
- Ako nakupovať, sťahovať a používať elektronické knihy?
- Licenčná dohoda a pravidlá používania elektronického obsahu
- Elektronické knihy v ponuke kníhkupectva BUX.sk
V prípade otázok a nejasností nás môžete kontaktovať na emailovej adrese eknihy @ bux.sk (bez medzier)